Molehoved: Sidste støbning og foreløbig plan for afgang

Den sidste støbning på det store molehoved til Hanstholm Havn er planlagt til at ske i dag, fredag den 14. juni, over middag. Herefter er molehovedet støbt færdigt, og bugseringen fra Świnoujście til Hanstholm ventes foreløbigt påbegyndt tirsdag den 18. juni.

Første etape af turen mod Hanstholm går mod Frederikshavn, hvor det store molehoved bliver frigjort fra dens pram ved Ålbæk Bugt, hvorfra det vil flyde - og blive slæbt videre på ruten mod Hanstholm.

Nærmere info om ventet anløb i Hanstholm Havn vil blive meldt ud, og da havnen vil være lukket op mod et døgn i forbindelse med ankomst og fastgørelse, vil Hanstholm Havn være i dialog med involverede aktører på havnen.

Vejret er en afgørende faktor for såvel transport til- og installation i Hanstholm Havn, som kræver det rette vejrvindue - og derfor kendes den præcise endnu ikke.

Molehoved-juni

Billederne er taget i går, torsdag den 13. juni forud for sidste støbning, som ventes at ske i dag, fredag.


Fakta om det store molehoved til Hanstholm Havns vestmole

  • Opbygningen af molehovedet har fundet sted på Aarsleffs elementfabrik Aarsleff BIZ i den polske havneby Świnoujście

  • Molehovedet på knap 7.000 tons er bygget direkte på prammen »CARRIER 6«, som skal sejle det til Hanstholm

  • Det store molehoved måler 22 gange 39 meter og er dermed cirka på størrelse med en håndboldbane

  • Opbygningen har krævet stort materiel, adskillige tons beton og mange meter jern med hele 180 kilometer armeringsjern – svarende til luftlinjen mellem Hanstholm og Esbjerg

  • Molehovedet er 16,3 meter højt, hvoraf cirka fem meter vil blive synlige, imens de resterende 11,3 meter vil ligge under vand

  • Molehovedet til Hanstholm Havn er den største betonkonstruktion, som Per Aarsleff A/S nogensinde har bygget